11.1.2011

Cheddar-dippi



Aiemmin olen tehnyt Cheddar-kastiketta ihan vaan sulattamalla cheddar-sulatejuustoviipaleita kermaan. Nyt bongasin kuitenkin Cebiciltä idean sulattaa cheddar-viipaleet ranskankermaan, jolloin kastikkeesta tulee hieman happamampi ja koostumukseltaan paksumpi. Tämä sopii siis esim. dippailuun tai tex mex -mättöjen kaveriksi loistavasti! Tällä kertaa itse tosin syötiin ihan tavallisen ruoan ohessa ja aloituskuvassa onkin dipattu lihapulla :D

200 g ranskankermaa (crème fraîche)
1 pkt (200 g) cheddar-sulatejuustoviipaleita
(ripaus mustapippuria)



Kaada ranskankerma pieneen kattilaan.



Paloittele sekaan sulatejuustoviipaleet.



Kuumenna keskilämmöllä koko ajan sekoittaen, kunnes juusto sulaa.



Mausta halutessasi ripauksella mustapippuria.

----

Ostoslista:

Valio laktoositon kevyt crème fraîche - 1,87 € / 200 g
Hochland cheddar-sulatejuustoviipaleet - 1,90 € / 8 kpl = 200 g
(mustapippurirouhe - 2,54 € / 70 g)


Yhteishinta: 3,80 €

12 kommenttia:

  1. Oi namskis! Tää menee kyllä heti kokeiluun, oli näet sen verran makoisa jo se aiempi versio :).

    VastaaPoista
  2. Oi mitä mahtavuutta! Törmäsin nyt vasta sun blogiin, ja tämä on täydellinen, ihania ruokia, joita ei ole edes kovin vaikea tehdä, eikä edes tule kalliiksi. Ja erityistä plussaa tuo kuvat joka vaiheesta, ja tarkat ohjeistukset. Nyt alan varmasti kokkaan itse enemmän. Hyvästi valmisruuat! :))

    VastaaPoista
  3. Sosuli: Mä tykkään ehkä siitä edellisestä kermaan tehdystä vähän enemmän etenkin ruoan kastikkeena, mutta tää versio on aivan loistava dippailuun! :)

    Veera: Kiitos ylistävistä sanoistasi, ihanhan tässä jo hämmentyy! :D Mutta oikeasti aivan loistavaa, jos tämä blogi jotain innostaisi kokkaamaan! :)

    Mä vähän toivonkin, että blogista välittyis tää ajatus, joka mulla itsellänikin on: Ruoanlaittaminen on kivaa, koska sen ei tarvitse olla vaikeaa!

    VastaaPoista
  4. Idea ihana, olisi hyvä dippi broilerin, lohkoperunoiden sun muun kanssa. Harmi vain tuo cheddar-tilanne lähikaupoissa. Usein löytyy vain yksittäispakattua cheddar-sulatejuustoa - oletteko kokeilleet koskaan oikeaa cheddaria? Itse toivon pian törmääväni kunnolliseen cheddariin. Onko Hochland makunsa puolesta hyvä?

    VastaaPoista
  5. Oikeaa cheddaria olen testannut joskus, jotain cheddar-keksejä taisin siitä leipoa. Mitään erityisiä himoja se ei mussa kuitenkaan herättänyt ja mä kyllä tykkään tosi paljon ihan noista sulatejuustoviipaleistakin. Ne on niin helppoja käyttää ja noita löytyy melkein joka kaupasta :) Hochland on cheddar-viipaleista mun suosikkini ja mun mielestäni se on oikein hyvää, mutta eihän se tietenkään kovalle cheddarille maistu.

    VastaaPoista
  6. Eli kokeilemaan vaan! Hodarien seurana olen tehnyt itse juustokastiketta, johon tulee kermaa ja kippari-savujuustoa tai muuta juustoa maun mukaan. Sekin on makoisaa ja kävisi myös dippailuun.

    VastaaPoista
  7. Kiitos vinkistä! :) Mä en olekaan ennen tehnyt juustokastiketta kuin cheddar-viipaleista ja jostain sulatejuustosta kai.

    VastaaPoista
  8. 5 minsan päästä kokeilen, maissilastujen kera, maiskis ;D

    VastaaPoista
  9. Ajattelin kokeilla tätä makaronilaatikon maito-muna-juustosekoituksen tilalla, niin saataisiin jenkkiläistä Mac & cheeseä. En tiedä toimiiko - toivotaan!

    VastaaPoista
  10. En tiedä kuinka lähelle aitoa Mac&Cheeseä päästään, mutta hyvää tulee varmasti! :D Itse olen tehnyt juustomakaronilaatikkoa niin, että olen noita cheddar-viipaleita / muuta sulatejuustoa / tms. sulattanut kasvis- tai lihaliemeen (löytyy blogista nimellä juustomakaronivuoka), jonka olen vaan kipannut raakojen makaronien päälle ja paistanut :)

    VastaaPoista
  11. Kokeilin juuri reseptiäsi, aivan mielettömän hyvää, tosin itse käytin lidlin creme fraichea ja millbona chestery cheddar on 10kpl. Todella maukasta tuli :)

    VastaaPoista