18.11.2010

Perinteiset lihapullat



Paluu perinteiseen kotiruokaan!

Mulle (varmasti monelle muullekin) lapsuus ja lihapullat kulkee yhtäsuuruusmerkeillä. Lihapullien kanssa mulla on sama kuin makaronilaatikonkin kanssa, että siitä perusohjeesta ei muunnoksia hyväksytä. Mä en voi käsittää, mistä on lähtenyt tämä villitys tehdä lihapullat sipulikeittojauheeseen??? *yleistä paheksuntaa* Kaikki kehuu sitä käteväksi, vaikka ei kai lihapullat nyt muutenkaan vaikeita tehdä ole?

Jos mä rehellisesti tunnustan, mä olen tehnyt lihapullia ehkä kolmesti tämän viiden vuoden aikana, jotka ollaan tuon miehen kanssa samassa taloudessa asuttu xD Joten mulla ei ole tähän mitään vakiintunutta reseptiä. Mutta tietyt periaatteet löytyy! Sipuli ehdottomasti aitoa ja oikeaa eikä mitään jauhetta saati sipulikeittoaineksia! Ja nesteeksi ei mitään vettä eikä kermaviiliä vaan täysmaitoa tai rehellisesti kermaa, eli vähän "makeampaa" nestettä eikä niinkään hapanta. Jauhot ja korppujauhot voi jättää pois, mutta koska maito/kerma on ehdoton niin jauho vähän sitoo sitä koostumusta. Ja paistaminen ehdottomasti paistinpannulla voissa! Uunitetut lihapullat maistuu aivan puutteellisilta. Mureke tehdään uunissa, lihapullat pannulla. Ei neuvotteluvaraa :D

Mä paistelin tästä määrästä lihapullataikinaa 60 minikokoista lihapullaa. Mun lihapullani eivät ole palaneet, vaikka vähän tummia ovatkin! Oikea kypsyysaste on just astetta ennen sitä liikaa kärähtämistä ;D Kalpeita lihapullia saa eineksenä kaupastakin.

Noh, jokaisella on omansa, tässä mun tapani, jonka nimeen vannon:

800 g jauhelihaa
1 iso sipuli (tai 2 pientä)
0,5 dl vehnäjauhoja (tai korppujauhoja)
1,5 dl täysmaitoa tai kermaa
2 kananmunaa
1 tl suolaa
2 tl valkopippuria
reilusti voita paistamiseen



Mittaa jauhot ja maito kulhoon, liuota jauhot maitoon. (Tämä vaihe korppujauhojen turvottamista/pehmittämistä varten. Vehnäjauhoilla ei ole ajan kanssa niin tarkkaa.)





Hienonna sipuli mahdollisimman hienoksi.



Lisää kaikki aineet ja sekoita huolellisesti tasaiseksi taikinaksi.





Laita nokare voita paistinpannulle ja kuumenna pannu. Kun voi tirisee, pienennä lämpöä.





Muotoile taikinasta pyöreitä pullia joko kylmällä vedellä kostutetuin käsin tai kahden lusikan avulla.



Anna lihapullien paistua, kunnes ne alkavat olla alhaalta puoleen väliinsä asti kypsyneitä.



Käännä lihapullat ja paista kypsäksi. Varo liian kuumalla pannulla polttamasta lihapullia!



Pannulle jäävästä rasvasta vielä kuuluisi tehdä kastike lihapullille, mutta siihen mä en ole ikinä jaksanut vaivautua. Ei toi ruskeakastike ole mun juttuni.

Syö perunamuusin kanssa.

----

Ostoslista:

Lihatukku Jouni Partanen Oy nauta-sika jauheliha - 3,54 € / 0,824 kg
sipulipussi - 1,39 € / kg
Sunnuntai erikoisvehnäjauho - 1,25 € / 2 kg
Arla Ingman täysmaito - 0,87 € / litra
Pirkka virike kananmunia - 2,19 € / 15 kpl
valkopippuri - 1,52 € / 38 g
(Valio voi - 1,49 € / 500 g)


Yhteishinta: 4,20 € / 30-60 kpl

8 kommenttia:

  1. Hmm, toi kerman määrä ehkä selittääkin sen, miks me aina paistetaan noi uunissa :D

    Laitetaan siis 2 dl kermaa ja 0,5dl korppujauhoja. Ja 400 g jauhelihaa. Täytyiskin kokeilla joskus vähemmällä määrällä, niin ne ehkä pysyis kasassa! :D

    VastaaPoista
  2. Mulla pysyy lihapullat aina paremmin kasassa pannulla kuin uunissa :D Kyllä mäkin maitoa/kermaa vähän reilummalla kädellä olen aina hulauttanut, mutta suht jämäkäksi se taikina saa kyllä jäädä. Muuten tulee pihvejä tai jauhelihakakkusia xD

    Mulla ei oikeasti ole aavistustakaan noista oikeista mittasuhteista niin piti arviot blogia varten tehdä :D Kuvan lihapullat on näillä määrillä tehty ja hyviä tuli!

    VastaaPoista
  3. Niin joo, vehnäjauhoa riittäis varmaan puolet vähemmän, vaikka korppujauhoa sen puoli desiä saakin laittaa :P

    VastaaPoista
  4. Hei, tein tällä ohjeella lihapullia perheelle, paitsi suolaa vähän enemmän ja valkopippuria vähemmän. Eka kertaa isäntä sanoi syötyään et olipa hyviä lihapullia!! :) kiitos siis hyvästä ohjeesta, takuulla käytän jatkossaki.
    t. Kanerva

    VastaaPoista
  5. Onpa kiva kuulla, että on maittanut! :) Joo, toi valkopippurin määrä voi olla jollekin liikaa, mutta oman maun mukaan vaan :D

    VastaaPoista
  6. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  7. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  8. Kiitos ohjeesta... modasin sitä vähän ja laitoin pullat lopuksi uuniin. Hyvää tuli =)

    800 g jauhelihaa
    1 iso sipuli (tai 2 pientä)
    0,5 dl Korppujauhoja
    2 dl Kermaviili
    2 kananmunaa
    1 tl mustapippuri
    1 rkl Sinappia
    1 rkl Soija kastiketta

    0) Laita uuni kuumenemaan 225 asteeseen.
    1) Laita Korppujauhot ja kermaviili kulhoon turpoamaan.
    2) Hienonna sipuli ja kuullota pannussa.
    3) Sekoita kaikki keskenään huolellisesti käsin.
    5) kostuta kädet veteen ja pyöritä taikinasta pullia pellille leivin paperin päälle paista noin 20 - 25 minuuttia (tai kunnes kypsiä)

    VastaaPoista